Home » Știință » Stapanii oceanelor

Stapanii oceanelor

Publicat: 16.04.2007
In imaginarul colectiv, transatlan­ti­cele au dobandit de-a lungul vremu­rilor o valoare aproape mitologica. De la prima nava cu aburi care a traversat

Pentru ca AZ sa devina realitate, Zoppini trebuie sa-i convinga de fezabilitatea proiectului sau pe actionari, care deocamdata nu sunt prea siguri ca un asemenea gigant si-ar putea gasi o piata, in conditiile in care costurile lui le-ar depasi de trei sau patru ori pe cele presupuse de construirea unei nave de croaziera. Visul oraselor plutitoare cu peste 100.000 de pasageri la bord este insa foarte aproape de a deveni realitate.

Dupa lansarea din Port Canaveral, Florida, a navei americane Mariner of the Seas (finele anului 2003), urmata, la doar cateva zile, de lansarea Costei Fortuna, cea mai mare nava de pasageri din istoria marinei italiene, in ianuarie 2005, santierele din Saint Nazaire, Franta, au livrat companiei engleze Canard nava de croaziera Queen Mary 2, noul „amiral“ al flotei mondiale.

Cu o capacitate de 150.000 de tone, Queen Mary 2 este cea mai mare si mai rapida nava de pasageri din lume, fiind proiectata sa strabata Atlanticul cu viteze de 29 de noduri pe ora, adica de aproape 54 km/h, si sa parcurga distanta dintre Southampton si New York in doar o saptamana, indiferent de conditiile atmosferice. Si cum navele sunt din ce in ce mai mari, sistemele de siguranta pe care le au in dotare devin la randu-le tot mai sofisticate.

Este cazul GMDSS (Global Maritime Distress Safety System), urmas al gloriosului SOS din codul Morse, care garanteaza transmiterea prin satelit a comunicatiilor de urgenta catre alte nave sau catre uscat. EPIRB – Emergency Position Indicating Radiobeacon – este un sistem de transmisie radio, care se activeaza automat la contactul cu apa, emitand un semnal de alarma; mai exista si AIS (Automatic Identification System), care transmite spre uscat, in flux continuu, toate datele tehnice ale navei, permitand monitorizarea traficului in apropierea coastelor.

De fapt, la bordul unei nave moder­ne, pericolul nu-l mai reprezin­ta de multa vreme apa, ci focul; de aceea, toate navele sunt asamblate din blocuri izolate, in care accesul se face prin usi ignifuge.

Mai mult, in eventualitatea unui pericol, comandantul poate inchi­de toate usile simultan, printr-o simpla apasare de buton; detectoarele de fum pun apoi in functiune extinctoarele sau mai sofisticatele high-fog sprink­lers, care improasca jeturi de apa puternice, sufocand incendiul in fasa. Recent, navele de croaziera au fost dotate si cu un voyager data recorder, echivalentul cutiei negre instalate la bordul aeronavelor, care inregistreaza tot ce se intampla pe parcursul navigarii, de la semnalele radar, la conversatiile ofiterilor aflati pe puntea de comanda.

Foto: Royal Caribbean

FACTS


Transatlantice moderne

Facts



Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Lisa Gerrard, vocea libertății din Gladiatorul. „Cânt în limbajul inimii, o limbă pe care o știu de foarte mult timp”
Lisa Gerrard, vocea libertății din Gladiatorul. „Cânt în limbajul inimii, o limbă pe care o știu de foarte mult timp”
Monica Vitti, regina filmului italian
Monica Vitti, regina filmului italian
Ignaz Semmelweis: Pionierul igienei moderne și Salvatorul Mamelor. Cum a schimbat un medic istoria medicinei cu un simplu gest
Ignaz Semmelweis: Pionierul igienei moderne și Salvatorul Mamelor. Cum a schimbat un medic istoria medicinei cu un simplu ...
Oamenii de știință au creat cele mai subțiri spaghete din lume
Oamenii de știință au creat cele mai subțiri spaghete din lume
Kim Jong Un a avertizat că țara sa nu a fost niciodată mai aproape de un război nuclear
Kim Jong Un a avertizat că țara sa nu a fost niciodată mai aproape de un război nuclear
Într-un celebru oraș antivaccinist, malaria face ravagii printre copii
Într-un celebru oraș antivaccinist, malaria face ravagii printre copii
Uber a lansat opțiunea XXL
Uber a lansat opțiunea XXL
Ionel Brătianu, regele neîncoronat care a condus România din umbră şi s-a iubit cu nora lui Cuza şi cu Regina Maria
Ionel Brătianu, regele neîncoronat care a condus România din umbră şi s-a iubit cu nora lui Cuza şi cu Regina Maria
Cât a plătit un miliardar pentru banana lipită cu bandă adezivă de perete?
Cât a plătit un miliardar pentru banana lipită cu bandă adezivă de perete?
Orașul din România în care va fi construită o fabrică de baterii de 50 de milioane de euro
Orașul din România în care va fi construită o fabrică de baterii de 50 de milioane de euro
Misiunea spațială Hera a primit un asistent AI „prietenos”
Misiunea spațială Hera a primit un asistent AI „prietenos”
Într-o biserică din Elveția, holograma lui Iisus oferă sfaturi credincioșilor
Într-o biserică din Elveția, holograma lui Iisus oferă sfaturi credincioșilor
Rebecca Lee Crumpler, prima femeie de culoare medic. „Cu siguranță, dacă femeile nu pun întrebări medicilor, nu li se vor da răspunsuri”
Rebecca Lee Crumpler, prima femeie de culoare medic. „Cu siguranță, dacă femeile nu pun întrebări medicilor, nu li ...
România în Al Doilea Război Balcanic. „Am avut norocul să dăm peste bulgari istoviți, altfel înregistram Turtucaia deja în 1913”
România în Al Doilea Război Balcanic. „Am avut norocul să dăm peste bulgari istoviți, altfel înregistram Turtucaia ...
O nouă teorie a dezvăluit forma fotonilor
O nouă teorie a dezvăluit forma fotonilor
S-a descoperit că astronauții procesează sarcinile mai lent în spațiu
S-a descoperit că astronauții procesează sarcinile mai lent în spațiu
Pământul se încălzește în cel mai rapid ritm din istoria măsurătorilor
Pământul se încălzește în cel mai rapid ritm din istoria măsurătorilor
Holera, „mirosul morții” și Nicolae Iorga
Holera, „mirosul morții” și Nicolae Iorga