Home » Știință » Stapanii oceanelor

Stapanii oceanelor

Publicat: 16.04.2007
In imaginarul colectiv, transatlan­ti­cele au dobandit de-a lungul vremu­rilor o valoare aproape mitologica. De la prima nava cu aburi care a traversat

Pentru ca AZ sa devina realitate, Zoppini trebuie sa-i convinga de fezabilitatea proiectului sau pe actionari, care deocamdata nu sunt prea siguri ca un asemenea gigant si-ar putea gasi o piata, in conditiile in care costurile lui le-ar depasi de trei sau patru ori pe cele presupuse de construirea unei nave de croaziera. Visul oraselor plutitoare cu peste 100.000 de pasageri la bord este insa foarte aproape de a deveni realitate.

Dupa lansarea din Port Canaveral, Florida, a navei americane Mariner of the Seas (finele anului 2003), urmata, la doar cateva zile, de lansarea Costei Fortuna, cea mai mare nava de pasageri din istoria marinei italiene, in ianuarie 2005, santierele din Saint Nazaire, Franta, au livrat companiei engleze Canard nava de croaziera Queen Mary 2, noul „amiral“ al flotei mondiale.

Cu o capacitate de 150.000 de tone, Queen Mary 2 este cea mai mare si mai rapida nava de pasageri din lume, fiind proiectata sa strabata Atlanticul cu viteze de 29 de noduri pe ora, adica de aproape 54 km/h, si sa parcurga distanta dintre Southampton si New York in doar o saptamana, indiferent de conditiile atmosferice. Si cum navele sunt din ce in ce mai mari, sistemele de siguranta pe care le au in dotare devin la randu-le tot mai sofisticate.

Este cazul GMDSS (Global Maritime Distress Safety System), urmas al gloriosului SOS din codul Morse, care garanteaza transmiterea prin satelit a comunicatiilor de urgenta catre alte nave sau catre uscat. EPIRB – Emergency Position Indicating Radiobeacon – este un sistem de transmisie radio, care se activeaza automat la contactul cu apa, emitand un semnal de alarma; mai exista si AIS (Automatic Identification System), care transmite spre uscat, in flux continuu, toate datele tehnice ale navei, permitand monitorizarea traficului in apropierea coastelor.

De fapt, la bordul unei nave moder­ne, pericolul nu-l mai reprezin­ta de multa vreme apa, ci focul; de aceea, toate navele sunt asamblate din blocuri izolate, in care accesul se face prin usi ignifuge.

Mai mult, in eventualitatea unui pericol, comandantul poate inchi­de toate usile simultan, printr-o simpla apasare de buton; detectoarele de fum pun apoi in functiune extinctoarele sau mai sofisticatele high-fog sprink­lers, care improasca jeturi de apa puternice, sufocand incendiul in fasa. Recent, navele de croaziera au fost dotate si cu un voyager data recorder, echivalentul cutiei negre instalate la bordul aeronavelor, care inregistreaza tot ce se intampla pe parcursul navigarii, de la semnalele radar, la conversatiile ofiterilor aflati pe puntea de comanda.

Foto: Royal Caribbean

FACTS


Transatlantice moderne

Facts



Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Florile rămân cadoul preferat al românilor de Ziua Internațională a Femeii
Florile rămân cadoul preferat al românilor de Ziua Internațională a Femeii
Primul zbor comercial pentru racheta europeană Ariane 6
Primul zbor comercial pentru racheta europeană Ariane 6
SUA a oprit accesul Ucrainei la imaginile prin satelit care ajutau militarii să lupte împotriva Rusiei
SUA a oprit accesul Ucrainei la imaginile prin satelit care ajutau militarii să lupte împotriva Rusiei
Una dintre cele mai mari erupții cunoscute din istorie a modificat dramatic clima Pământului
Una dintre cele mai mari erupții cunoscute din istorie a modificat dramatic clima Pământului
O ipoteză SF spune că oamenii ar fi un hibrid între porci și cimpanzei
O ipoteză SF spune că oamenii ar fi un hibrid între porci și cimpanzei
Vidrele de mare ajută pădurile de alge să se redreseze, dar nu este chiar atât de simplu
Vidrele de mare ajută pădurile de alge să se redreseze, dar nu este chiar atât de simplu
Arheologii au găsit o statuetă cu o familie de zei și alte bijuterii vechi de 2.600 de ani din Egiptul antic
Arheologii au găsit o statuetă cu o familie de zei și alte bijuterii vechi de 2.600 de ani din Egiptul antic
Teatrul cruzimii. Viziunea radicală a lui Antonin Artaud și undele sale de șoc permanente
Teatrul cruzimii. Viziunea radicală a lui Antonin Artaud și undele sale de șoc permanente
Christiaan Huygens, Părintele Științei Moderne
Christiaan Huygens, Părintele Științei Moderne
Este adevărat că nu este bine să te operezi în weekend? Iată ce spune știința!
Este adevărat că nu este bine să te operezi în weekend? Iată ce spune știința!
25 de milioane de oameni din lume vor suferi de Parkinson până în 2050, sugerează un studiu
25 de milioane de oameni din lume vor suferi de Parkinson până în 2050, sugerează un studiu
Test de cultură generală. Când a apărut Homo sapiens?
Test de cultură generală. Când a apărut Homo sapiens?
Descoperire neașteptată! Trei obiecte cosmice din Centura Kuiper au uimit astronomii
Descoperire neașteptată! Trei obiecte cosmice din Centura Kuiper au uimit astronomii
Tot mai puțini români plătesc contribuții la sistemul public de sănătate
Tot mai puțini români plătesc contribuții la sistemul public de sănătate
Secrete uimitoare despre longevitate. Cum să trăim 140 de ani. Adrian Vornicu față în față cu Adrian Artene
Secrete uimitoare despre longevitate. Cum să trăim 140 de ani. Adrian Vornicu față în față cu Adrian Artene
Credincioși din toată lumea se roagă pentru Papa Francisc, internat într-un spital din Roma
Credincioși din toată lumea se roagă pentru Papa Francisc, internat într-un spital din Roma
Premieră în astronomie! Un telescop a găsit o pereche cosmică ciudată într-o galaxie învecinată
Premieră în astronomie! Un telescop a găsit o pereche cosmică ciudată într-o galaxie învecinată
A fost descoperit un nou mecanism de apărare împotriva infecțiilor bacteriene
A fost descoperit un nou mecanism de apărare împotriva infecțiilor bacteriene